sâmbătă, 5 noiembrie 2011

Prajitura cu nuca si crema de lapte condensat

M-am aventurat iarasi sa incerc o prajitura din revista, de data asta incarcata cu mai multa experienta si incredere in a face modificari reusite. Din fericire nu a fost nevoie decat a umbla la cantitati, nu si la ingrediente, pentru a o face pe Maia sa exclame "Arata exact ca in poza", iar eu sa ma impaunez toata.
Este prima oara cand prepar crema cu lapte condensat, nu stiam la ce sa ma astept, asa ca am fost placut surprinsa de finetea ei si de gustul subtil, ce mi-a adus aminte de cafelele cu lapte (probabil chiar condensat) din care gustam pe ascuns cand eram mica. :)



INGREDIENTE BLAT pentru o tava de 19x29cm:
4 oua medii
130g zahar
1 plic zahar vanilat Bourbon
100g nuca macinata
60g pesmet
1 lingurita praf de copt

CREMA:
1 cutie lapte semi degresat condensat neindulcit (350g)
3 foi de gelatina
200g unt moale (60% grasime)
30g zahar pudra
2 pliculete zahar vanilat Bourbon
1 lingura esenta de vanilie

GLAZURA:
200g ciocolata amaruie si cu lapte
50g unt
30ml lapte

PREPARARE:
Pentru blat, se bat ouale cu zaharul tos si vanilat pana isi dubleaza volumul, aproximativ 5 minute.


Separat se amesteca pesmetul, praful de copt si nuca macinata, apoi se incorporeaza treptat in compozitia anterioara, amestecand circular, de sus in jos, cu un tel.
Se pregateste tava unsa si tapetata, iar pentru a scoate mai usor prajitura, se asaza o bucata de hartie de copt lata cat tava si lunga cat sa ramana margini inalte.


Se rastoarna compozitia in tava, se niveleaza, apoi se tranteste tava de cateva ori de blat, pentru a se sparge bulele prea mari de aer.


Se coace 25-30 min, la foc mediu, in mijlocul cuptorului preincins.
Este gata atunci cand trece testul scobitorii. Se lasa la racit in tava.


Pentru crema, daca se foloseste lapte condensat ambalat in cutie metalica, aceasta se pune intr-o oala plina cu apa si se fierbe timp de o ora. In unele retete am vazut ca se sare acest pas, obisnuit mai mult la pregatirea de "dulce de leche", cu diferenta ca se face timp mult mai indelungat. Eu am respectat indicatiile din reteta originala, am fiert o ora, dar fara a observa mari modificari in gust sau textura. Data viitoare nu il voi mai fierbe, il folosesc direct din cutie.
Laptele condensat folosit de mine, luat de la Mega Image (365) este ambalat in cutie de carton. Mi-a fost teama ca ambalajul nu va rezista la fiert, asa ca am rasturnat continutul intr-un borcan mare de 800ml, i-am pus capac si apoi l-am pus la fiert in oala cu apa.


Dupa ce a fiert laptele, se pun la inmuiat foile de gelatina, timp de cel putin 5min. Odata hidratate, se storc in mana si se amesteca in laptele fierbinte. Acest pas nu era mentionat original, dar mi-a fost teama ca, fara gelatina, crema nu se va intari.
Laptele se pune la racit in baie de apa rece, apoi se incorporeaza treptat in untul moale, frecat anterior pentru a se inlatura apa in exces.


Deoarece, in acel moment, crema nu avea nici un gust, am adaugat in plus fata de reteta originala, zaharul si esenta de vanilie.
Crema se intinde peste blat si se refrigereaza.


Dupa o ora, se incepe pregatirea glazurii. Intr-o olicica pusa in bain-marie se asaza ciocolata si untul si se lasa pana la topirea completa. Daca are o consistenta prea tare, se adauga laptele, amestecand continuu.
Se lasa a se raci usor, apoi se glazureaza prajitura. Se reintroduce la frigider pentru cel putin 4 ore.


Se taie cu un cutit ascutit si a carui lama a fost incalzita deasupra aragazului.

30 de comentarii:

  1. ce superb arata!si ce combinatie perfecta:D am sa fac prajitura asta:D

    RăspundețiȘtergere
  2. Raluka, bine ai revenit! Si eu te sfatuiesc sa o incerci. Desi nu imi place sa repet retetele, pe aceasta sigur o voi reface, crema fina si blatul de nuca merg tare bine impreuna.

    RăspundețiȘtergere
  3. azi fac aceasta prajitura..dar nu ma pricep la gelatina foi 3 foi e echivalentu la cate grame granule?

    RăspundețiȘtergere
  4. Un pachet de foi are 6 foi si este echivalentul unui pliculet de gelatina granule, deci 3 foi = 1/2 plic granule. In reteta originala, nici nu era mentionata gelatina, deci poti renunta la ea. Ca sa nu risti o crema prea moale, poti folosi 1/2 plic dizolvat si topit in 40ml de apa. Succes! Sa-mi spui cum a iesit.

    RăspundețiȘtergere
  5. ruxi?pana akuma blatu e minunat!o gustat mami si o zis ca de acuma numa blatu asta sa-l fac:)) dar mie numi prea place sa repet prajixurile:P Da o sa pun jumate de plic ca e ft moale laptele condensat..si untul nu cred ca il intareste prea mult.noa dar ma buykur ca nu tre sa o las o noapte la rece,nu?dupa o ora cand o sa fac crema pot face glazura,nu?pusi

    RăspundețiȘtergere
  6. Nici mie nu imi place sa repet prajiturile si sunt atatea alte retete pe care vreau sa le incerc.
    Glazura o poti adauga dupa o ora, dar daca vrei sa stea crema batoasa si prajiturile sa fie frumoase, tot trebuie sa le mai lasi cateva ore la frigider, pentru a se intari si crema si glazura, altfel glazura va ramane moale si va murdari crema atunci cand tai.
    Ma bucur ca va place blatul. :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Nu eu ma refeream ka ejunge o ora pana cand pot turna pe ea glazura..ca de mancat nu o mancam inka deci o so tzin la frigider..noa akuma am pus jumate de plic de gelatina la hidratat si am batut untu spuma:P

    RăspundețiȘtergere
  8. Ma gasesti pe Facebook http://www.facebook.com/#!/pages/Bucataria-casei-noastre/226064844132387. Pe mess nu prea mai stau.

    RăspundețiȘtergere
  9. ador combinatiile din aceasta prajitura............neaparat o voi incerca si eu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Myra, la cat esti de priceputa, o sa iti iasa o bunatate.
      Multumesc pentru vizita.

      Ștergere
  10. Ruxi, tot ce faci este pe gustul meu ! cand vreau ceva bun, vin aici si culmea, nu ma hotarasc sa aleg din atatea bunatati. Imi place ca folosesti la multe retete lapte condensat, e preferatul meu.
    Cu simpatie,

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu pot decat sa ma bucur :) si sa-ti multumesc pentru aprecieri.
      Pupici!

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...