sâmbătă, 1 octombrie 2011

Gogosi la cuptor (cu drojdie)

Piticii sunt innebuniti dupa gogosi, iar Maia le sadisface deseori aceasta pofta, cu mare succes. De cand cu gradinita insa nu prea a mai fost loc de dospit si mai ales prajit aceste delicatese, asa ca am zis sa incerc varianta la cuptor, incantata si de absenta uleiului din procesul de tratare termica. Am cautat pe net si am dat peste doua variante de gogosi coapte: cu drojdie si cu praf de copt, alegand-o pe prima, in ideea de a obtine ceva cat mai apropiat de varianta prajita.
Gogoselele la cuptor au iesit bune, nu prea dulci, nu gretoase, dar nici nu prea seamana cu ceea ce stiam noi drept gogosi. Totusi, copiii au fost incantati si mi-au zis sa mai fac, asa ca data viitoare sigur le voi incerca si pe cele cu praf de copt.




INGREDIENTE pentru 30 buc (8-10cm pe exterior):
180ml lapte cald
1 pachetel drojdie uscata (granule)
15g unt moale
70g zahar
1 ou
400g faina 000
1/2 lingurita sare
1/4 lingurita scortisoara sau nucsoara

GLAZURA: 60ml lapte
1 lingurita esenta de vanilie
150-200g zahar pudra


PREPARARE:
Drojdia se presara peste 60ml lapte caldut, intr-un castron incapator, apoi se lasa 5 min.
Separat se amesteca restul de lapte cu zaharul si untul moale, pana la topirea celor doua din urma, apoi se toarna peste drojdie.
Se adauga si oul, amestecand pana la incorporare, cu un tel.


Faina se combina cu zarea si scortisoara, apoi se adauga in castron, peste restul de ingrediente.
Se framanta cateva minute, pana se obtine o bila de aluat elastic si moale. Aceasta se asaza intr-un bol mare, usor uns cu ulei si acoperit cu folie alimentara sau cu un prosop de bucatarie (eu folosesc ambele variante).


Se lasa la crescut, intr-un loc calduros si ferit de curent, timp de 1h.


Aluatul se asaza pe blatul de lucru infainat, se intinde cu sucitorul, pentru a obtine o foaie de 1cm grosime. Pentru a nu se raspandi faina de pe blat, se poate lucra pe un prosop infainat, intorcand aluatul de pe o parte pe alta, de cateva ori pe durata intinderii cu sucitorul.
Din aceasta se taie cercuri mari (cu un decupator sau gura unei cani), in interiorul carora se taie apoi cate un cerculet mai mic.


Cercurile se asaza in tava pregatita cu hartie de copt, se acopera cu un prosop si se lasa inca 45 min la dospit.


Deoarece vor iesi gogosi cat pentru a umple doua tavi, cea de-a doua transa se aranjeaza pe o alta hartie de copt, asezata pe un taietor mare (fara margini), pentru a putea fi transferate usor de pe acesta direct in tava.
Dupa terminarea celor 45 de minute, tava se introduce in cuptorul preincins si se lasa 7-10 minute, la foc mediu.


Gogosile se coc repede, fiind gata de scos atunci cand capata o culoare usor aurie.


Se transfera cu tot cu foaie pe un grilaj si se lasa la racit. Se introduce in cuptor cea de a doua transa de gogosi si se repeta procesul.

Pentru glazura, se incalzesc ingredientele pana se formeaza un sirop mai gros. Eu am folosit numai 150g zahar, dar cum gogosile nu au iesit foarte dulci (asa cum ma asteptam), as fi putut folosi si varianta originala cu 200g.
SAU se poate inlocui cu miere, pentru o varianta si mai sanatoasa.

Cand glazura s-a racit se inmoaie partea de sus a gogosilor in ea, apoi se lasa la scurs pe grilaj, asezat deasupra chiuvetei (e mai usor de spalat ulterior).
Pentru a-i bucura si mai tare pe copii, deasupra se imprastie bombonele mici colorate, din comert.


Se consuma dupa ce glazura s-a intarit, altfel vor fi foarte lipicioase.


9 comentarii:

  1. Iata ma si la gogosi:)) O varianta foarte sanatoasa, eu nu mananc prajit si nu m am putut bucura de multa vreme de acest deliciu. Acum, datorita tie voi putea. Esti o dulce. Felicitari! Pupicixxxxx
    Monica

    RăspundețiȘtergere
  2. Super! Sa-mi spui ce parere ti-au facut. Pupici

    RăspundețiȘtergere
  3. Felicitari pentru retete! Sunt foarte usoare sau le explici mai bine. Pe langa faptul ca sunt gustoase, arata si foarte bine.
    Sunt un deliciu!
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu iti multumesc pentru vizita, cuvintele frumoase si, mai ales, pentru increderea de a-mi incerca retetele.

      Ștergere
  4. O intrebare....doar 15g de unt? Intreb pentru ca incelelate retete pe care le-am vazut unul era intre 70 si 150 de grame...si vreau sa ma asigur ca nu este o eroare de scriere.

    RăspundețiȘtergere
  5. scuze, nu am unt acasa , as putea sa fac gogosile si fara ? este unicul ingredient care imi lipseste

    RăspundețiȘtergere
  6. as vrea sa stiu daca se poate inlocui aceeasi cantitate de lapte cu apa. si pot sa nu mai pun unt caci nu am si nici lapte

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, Doinita.
      Reteta am facut-o asa cum am scris-o, nu am incercat variatii, deci nu pot gira pentru ele. Laptele il poti inlocui cu apa, in aceeasi cantitate, untul cu ulei, dar sigur nu va fi acelasi gust. Mai bine mai astepti.

      Numai bine!

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...