joi, 13 octombrie 2011

Gogosele cu mere, la cuptor (de post)

De cand cu frigul asta tomnatec, gandul imi zboara mereu la mere si scortisoara (defapt, ca in fiecare an, odata cu aparitia frigului, ma gandesc zilnic la Craciun), la ceaiuri fierbinti cu lamaie, la a ma cuibari sub patura, la fereastra, cu o carte buna si o "gustarica" (asa numeste Alexandra bunatatile de mici dimensiuni) pe farfurioara.
Astazi am inclus merele intr-o reteta de gogosi la cuptor, care AICI includea printre ingrediente si ou, dar cum eu l-am uitat si am si inlocuit untul cu margarina, am obtinut o reteta de post neasteptat de buna. In plus, nu dispun de tava speciala pentru gogosi, asa ca am folosit-o pe cea de briose si sunt tare incantata de fiecare data cand o folosesc pentru altceva decat pentru briose. Cu toate aceste neajunsuri, gogoselele au iesit dementiale ... moi, pufoase si aromate.
Si ca sa dovedesc ca am fost ametita rau in dimineata asta, pe langa ingrediente lipsa, am uitat sa pun cardul in aparat, iar pozele din memoria interna nu le pot downloada (din motive pe care numai sotul meu iubitor de Linux le cunoaste ... mrrrr). Promit sa refac reteta si sa postez si pozele din timpul prepararii.



INGREDIENTE pentru 12 buc:
210g faina 000
50g zahar tos
50g zahar brun
2 lingurite praf de copt
1/2 lingurita sare
1/2 lingurita nucsoara
70g unt rece, cubulete (sau margarina, pentru varianta "de post")
60ml lapte (sau apa, pentru varianta "de post")
1 ou (doar pentru varianta "de dulce")
2 mere potrivite

40g unt topit
40g zahar
1 lingurita scortisoara

PREPARARE:
Merele se spala, curata de coaja si cotor, apoi se taie cubulete cat mai mici. Peste ele se toarna laptele (sau apa) si oul batut (pe care eu l-am uitat).
Ingredientele uscate (faina, zahar, praf de copt, sare, scortisoara) se amesteca intr-un castron.


Deasupra se taie untul (sau margarina) rece in cubulete cat mai mici, apoi se amesteca, pana cand se obtine un aluat sfaramicios.
Se adauga amestecul de mere pregatit anterior si se amesteca pana se obtine un aluat tare. In cazul in care se pregateste varianta de post, se mai adauga apa (30-50ml) pana cand se obtine un aluat moale si lipicios.


Din acesta, se pune cate o lingura cu varf in fiecare forma de briose, unsa anterior, cu ulei. Se indeasa usor aluatul cu varful lingurii, pentru a i se da o forma cat mai rotunda.


Ungerea formelor de briose se face foarte usor, folosind un prosop de hartie impaturit si inmuiat in ulei. Cu acesta se ung formele, una cate una, adaugand cate putin ulei, la nevoie.

Tava se introduce in cuptorul preincins, iar prajiturelele se coc 20min la foc mediu. Sunt gata cand s-au colorat usor pe margini, sau odata ce trec "testul scobitorii".



Se transfera pe un grilaj asezat deasupra chiuvetei, apoi se ung cu o pensula inmuiata in unt (margarina) topit.
Intr-un castronel se amesteca zaharul si scortisoara. Fiecare gogosica unsa se pune cu fata in jos in amestecul de zahar, pentru ca acesta sa adere la suprafata unsa.


Se consuma dupa ce s-au racit. Se pastreaza intr-un recipient etans, in cazul in care mai apuca sa prinda si a doua zi, ceea ce la noi este imposibil.



3 comentarii:

  1. ce bine arata!!! ma indeamna sa retin ideea pt cand o sa fie frig si la mine :) Astept si pozele din diferite faze ale productiei ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. Sigur esti cel mai mare fan al meu, sorelina! Avand in vedere ca nu am facut decat 12, le voi repeta curand. In plus, trebuia sa merg cu ele in vizita la copiii din vecini, dar nu au mai ramas destule si cum au ajuns sa ma caute in ghiozdanel cand ma vad, nu mai indraznesc sa ii dezamagesc.:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Dupa cum bine ma asteptam, dupa doua zile de la prima incercare, am refacut reteta. A doua oara nu am mai uitat oul, iar gustul a fost acelasi, nici mai bun si nici mai rau ... merele sunt cele care fac toata treaba in cazul acestei retete.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...